Grönsaksfrossa

Ofta när jag gör paj brukar jag ha ett recept i bakhuvudet eller åtminstone följa pajdegsreceptet lite grann. Idag blev det däremot freestyling på hög nivå. 

Hällde i rågsikt- och vetemjölsblandning, havrekli, grahamsmjöl, linfrön, salt, paprikapulver, tacokrydda, kvarg, olivolja, rapsolja och vatten i matberedaren och körde ihop allt till en deg. Hade nämligen inget smör hemma som jag annars brukar använda mig av. 

Tryckte ut degen i formen och sedan formen i kylen innan det förgräddades. Medan pajskalet blev klart gjorde jag fyllningen. Kokade röda linser och lök i vatten med grönsaksbuljong. Stoppade ner purjolök, morötter, vitlök och broccoli eftersom. Kryddade med spiskummin, cayennepeppar och tandoori. I slutet stoppade jag även i en hel del kidneybönor.

Pajskalet fyllde jag med de avrunna grönsakerna. Hällde på vispat ägg med mjölk och salt. Hittade sedan creme fraiche hos kylskåpsrannen (som har åkt bort och vi får äta upp hennes mat) som jag blandade ihop med keso, fetaost, ägg och tacokrydda och toppade pajen med det. In i ugnen igen och så klart! 


 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
img{ border: 0px; }