Bästa uppladdningen!

Nu efter att jag laddat med två glassar blir det ryggträning! Efter varenda gympass har jag träningsvärk, men Micke han får aldrig träningsvärk. Betyder det då att jag tränar superhårt eller att jag är otränad?


Jag kan inte bestämma mig vilken jag tycker mest om.



Angående Chipsstopp så har jag fått svar från Estrella. De använder inte palmolja i sina chips, men däremot så finns oljan i deras micropopcorn.

Här är hela det intressanta mailet:


Hej och tack för ditt mail.


Vi använder oss enbart av solrosolja i alla produkter utom micropopcorn, solrosolja har för låg smältpunkt för att kunna användas i en produkt som micropopcorn, den är flytande i rumstemperatur och skulle därför rinna ut ur förpackningen om den användes på denna produkt. Många försök har gjorts att använda en annan slags olja men palmoljan är hittills den enda olja som klarar av att hanteras på det sättet som micrpopförpackningen används. Självklart fortsätter vi att arbeta på detta men just solrosolja kommer troligen aldrig att kunna användas på en produkt som micropop p.g.a. dess egenskaper.


.Vi vet att produktion av palmolja kan ha stora och långvariga effekter med avseende på miljön och samhället. Därför behövs det ett samarbete mellan samtliga instanser för att konstruktivt kunna se på och lösa problemen. Det gäller bönderna på oljeplantagen, oljeproducenterna, livsmedelsindustrin, länders regeringar och medborgarna.

.Vi köper inte råpalmolja, utan fraktioner av palmolja från våra oljeleverantörer. Den palmoljan har sitt ursprung övervägande från västra Malaysia (ej Borneo) och i mindre skala från Indonesien.

.Våra palmoljeleverantörer är medlemmar i Roundtable on Sustainable Palm Oil (RSPO). Denna organisation har mer än 200 medlemmar och dessa har som gemensamma mål att hitta ekonomiskt gångbara, miljömässigt riktiga och samhälleligt välgörande sätt att framställa palmolja. Medlemmarna är bla World Wildlife Fund (WWF), regeringar i de palmoljeproducerande länderna, odlare, importörer och producenter. Ett kriterium som RSPO är att den som avverkat regnskog efter november 2005 och planterat oljepalm där kommer aldrig att bli ett godkänt plantage enligt RSPO. På så sätt, genom att köpa olja från godkända plantage, så bidrar man inte till någon regnskogsskövling.

.Vi stödjer RSPOs mål och insatser att utveckla och upprätthålla riktlinjer för att stödja ansvarsfull framställning av palmolja. Dock krävs det mer arbete att säkerställa att RSPOs medlemmar tillmötesgår dessa normer. 




Eva Ek
Konsumenttjänst


En eloge till Estrella.
Jag som alltid har varit mer för OLW, nu blir det kanske ändring på det.


Kommentarer
Postat av: Mamma

Wow, vilket långt svar du fick. Jag undrar bara om det är ett standarddokument de har. Men ändå, det var väl bra...

2011-07-21 @ 21:56:02
Postat av: Anneli

Vilken film blogg - hamnade här då jag letade på google efter Malawi-bilder då min dotter just nu befinner sig där på volontärjobb på en vårdcentral. Vilken förening åkte du med? Ska bli så fantastiskt roligt o se hennes foton o höra hennes berättelse när hon kommer hem.

2011-07-28 @ 19:29:00
Postat av: Moa

Anneli: Tack! Jag åkte med PeaceWorks Sweden från Sverige. Den mottagande organisationen i Malawi heter AYISE (Active Youth Initiative for Social Enhacement).



Kul att din dotter är i Malawi, hoppas hon gillar det :)

2011-07-30 @ 16:20:37
URL: http://moa.vift.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
img{ border: 0px; }