Det blir morötter och potatis resten av livet

Igår då jag handlade köpte jag två sharonfrukter och fem kiwifrukter, bara för att de var så himla billiga och är så goda. Nu har jag dåligt samvete för mina inköp. Kiwin är från Nya Zeeland och sharonfrukten vette tusan vart den kommer ifrån men jag antar att båda sorter dyker upp i Sverige via flygplan. De flyger från andra sidan jordklotet bara för att hamna i min mage. Det är absolut inte hållbart. Så det ska jag sluta med.

Däremot kommer jag fortsätta äta bananer... Fast bara ekologiska och helst rättvisemärkta.


Nu har jag ätit upp båda sharonerna/sharonsen (hur böjer man det?), för det är ju ändå bättre att de hamnar i min mage än i sopkorgen.

Däremot kan jag tipsa om Keso med smak av hallon. Köpte den i lördags och jag slukade den med världens fart. Den är tyvärr ganska dyr, men det blir nog bara ännu bättre och godare om man köper vanlig keso och blandar med egna hallon (helst egenplockade vildhallon). För i hallonkeson är det tillsatt socker och det kan man ju skippa om man gör egen. Och det finns ju ekologisk keso för den som inte är snål, självisk och inte tänker på konsekvenserna.

Mumma!

Jag har för övrigt så sjukt många bilder i Photo Booth. Bara på mig och kesoburken finns 10 bilder. Bilden nedanför är från i lördags natt då jag var hemkommen från en rolig utekväll med klassen. Min klass är världens bästa!


Kommentarer
Postat av: Mamma

Ingen klimatfördel att köpa närodlat (rubrik ur PT 24/10)

När det gäller total miljöpåverkan är det bättre att köpa ekologiskt långt bortifrån än att köpa något som är konventionellt odlat i Sverige, säger Emelie Hansson, agronom o jordbrukshandläggare på Naturskyddsföreningen.

2011-10-25 @ 19:31:26
Postat av: Moa

Men morsan: Gaah. Du kan ju ändå inte tycka det är bra att små frukter flyger över halva jorden för att komma hem till mig. Det är ju lite onödigt. Det där med ekologiskt är ju bra och det skrev jag ju också, EKOLOGISKA bananer ska jag fortsätta köpa.



Det är väl bra att du kommer med information... Jag gör faktiskt så själv, alltså köper KRAV, ekologiskt och rättvisemärkta produkter före närproducerat. För då kanske närproducenterna ställer om till ekologiskt. Men i många fall finns inte detta val att göra. I frukt- och grönsaksavdelningen till exempel, där finns knappt ekologiska frukter/grönsaker. Det är ju bananer i så fall, men det finns ju inte närodlade heller. I vilket fall kan man göra dessa val egentligen? Jag kommer då inte på något för tillfället.



2011-10-25 @ 21:18:01
URL: http://moapavift.blogg.se/
Postat av: evve

moa, jag känner att du är i stort behov av en ny header. Stort. Jag kan göra den lite bättre, fast i samma färger. Vad sägs om det?

2011-10-25 @ 22:29:52
URL: http://evelinasworldofgreatness.blogg.se/
Postat av: Moa

Evve: Ojdå, men jag gillar ju min header. Förutom mina albinoben och att mitt vita linne under t-shirten sticker fram. Men det är kul med förändingar så kör på! :)

2011-10-26 @ 12:53:29
URL: http://moapavift.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
img{ border: 0px; }