Lev som du lär

För någon dag sedan såg jag en dokumentär på SVT Play om laxindustrin. Och ni måste bara se den för den är sjukt bra.

Klicka på någon av bilderna så borde ni komma direkt till dokumentären.
Se den! Se den! Se den!


Lax är och har varit en av mina favoriträtter och jag tycker det är himmelskt gott. Nyttiga fetter och hälsosam god mat helt enkelt. MEN nu är det slut med laxätandet för mig. Tyvärr. Inte ens mammas eller mormors lax ska jag äta.

Fast jag har några undantag. Om mamma eller mormor köper KRAV-märkt lax kan jag äta den med gott samvete eller om det är någon som har fiskat upp den själv här ute i Bottenviken så går jag nog också med på att förtära den.

Desamma gäller andra fiskar. Egenfångad abborre är det inga problem med. Surströmming kommer jag också fortsätta äta. Men då jag ska köpa fisk i frysdisken så kommer det bara bli KRAV-märkt.

Har även börjat tänka lite längre, till kött och kyckling. Nu äter jag ju inte mycket kött överhuvudtaget. Men om jag nu skulle få för mig att göra det så måste det vara vilt eller KRAV-märkt. Annars säger jag nono och kniper ihop läpparna. Kyckling ska jag inte köpa annat än svenskt. Jag ska stå emot alla extrapriser på de danska kycklingfiléerna.


Jag var för övrigt och handlade idag vilket resulterade i:

ekologisk mjölk
ekologisk turkisk yoghurt
ekologiska ägg
ekologisk vispgrädde
ekologiska fairtrade-bananer

fairtrade-choklad
filmjölk (varför valde jag inte ekologiskt där?)
keso
kvarg
all bran
müsli
äpplen
avokado
ingefära
chili

281 himla kronor blev det. Tur att jag vann 1000 kr på ICA förra veckan. Ja, det är ju synd att ekologiskt ska vara dyrare, men men... Man kan inte tänka ekonomiskt hela tiden, långsiktigt tänk ska det vara. Det är på grund av att alla är så pengakåta världen håller på att gå under.

Men bättre kan jag bli. Både fil och keso finns som ekologiska alternativ. Det är bara det att den ekologiska keson bara finns i så små förpackningar.


Och dessa ICA I ♥ eco -bananer. Varför är inte de KRAV-märkta för? Tror jag måste ta och skicka iväg ett mail och fråga. Okej att de har EU:s ekologimärkning, men jag litar inte riktigt på den. KRAV är en mycket bättre märkning för den är hårdare.

Ja, annat är det på COOP. Där finns minsann KRAV-märkta bananer. Det känns som om ICA luras lite med sitt I ♥ eco.

Update.
Ett mail till ICA är skickat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
img{ border: 0px; }