Toppenhelg!

Vilken rolig helg alltså. Det har varit fullt upp, från morgon till kväll. Stressigt emellanåt, men det gillar ju jag.

 

Lördag:

Judo, kl 8-10

Träffa Judiths pojkvän, kl 12

Förbereda maten, kl 17

Internationell middag, kl 19

 

Söndag:

Födelsedagsbakning:

Förlovningsfest, 12.30

Avskedsfest,

 

Började med att stiga upp kl 6 för frukost på lördagen. Ingen sovmorgon här inte. Jag åt yoghurt, en banan och två mango. Superfrukost! Saknades bara ett kokt ägg på det. Vid 7 åkte jag, Julia och Youjoung (volontär från Sydkorea) en minibuss till Limbe, där vi tränade judo med en japan som vi träffade förra lördagen. Vi höll till i The Police Training School, vi hade lite svårt att hitta och kom något sent, men det gjorde inget. Det var bara vi tre, en till japankompis och en malawisk man. Så det blev som att vi hade en egen privat tränare. Jag trodde det skulle vara många där och att vi skulle ha svårt att hänga med. Men nu blev träningen anpassad efter oss, vi var ju fyra nybörjare. Det var grymt kul och vi kommer fortsätta gå dit. Judo, judo, judo! Jag måste ju säga att jag har gympan att tacka för mycket. Utan gympan hade jag ju varit sämst på judo.

 

Efter träningen gick Julia och jag till marknaden för att handla grönsaker eftersom vi volontärer skulle ha en internationell middag på AYISE och vi skulle bland annat göra en sallad. Vi var hemma vid 11.30, så jag slängde i mig en banan och en mango för jag var inte säker på att jag skulle hinna äta. Hoppade in i duschen och bytte om till rena kläder. Maten var då klar så jag snörde i mig den innan alla andra hade hunnit börja äta. Det var förresten spagetti, köttfärssås och vitkålssallad som bjöds. Hur gott som helst och det måste vara hur ovanligt som helst för en malawisk familj att äta det till lunch. Lyckos mig då att jag hamnat i Malawis bästa familj! Sprang och köpte socker innan jag anlände till Julia och då hade jag ju hunnit bli svettig igen. Fick veta att det inte var någon stress för Judith var inte ens hemma. Låg och vilade på soffan en halvtimma så svetten torkade och sen då Judtih kom hem gick vi till hennes pojkvän. Jag tror vi gick i en timma. Det var varmt, jag blev svettig igen och det kändes i benen att jag hade tränat på förmiddagen. Judiths pojkvän bor med två av hans yngre bröder. Vi såg en knäpp komedi, åt mandazi (en friterad sockerkaksboll), rostade nötter och popcorn. Då vi gick där ifrån var jag så mätt, så mätt.

Hos Judiths pojkvän

Vi var tillbaka 18.30, lite sena alltså, så vi skyndade oss till AYISE för att förbereda salladen. Det är ju tur vi är i Malawi för här börjar ju ingenting i tid, så det gjorde inget att vi var sena. Vi gjorde även en sommarkaka som blev skitgod! Vi är fem volontärer från Sverige och sen har vi ensamvargar från Sydkorea, Belgien och Italien. Alla hade förberett någonting och på buffén hade vi lasagne, biffar, potatismos, löksås, pastalåda med ärtor, svamp och ost, köttgryta, sallad och bröd med en italiensk tomatröra. Till efterrätt åt vi sommarkaka, pepparkakor, kladdkaka, rostade nötter och mandazi (som Judith skickade med). Det var så gott, så gott och jag som redan var mätt innan vi började äta...

Lite av middagen och folket.

Ja det var lördagen det...

 

På söndagmorgonen gav jag min värdmamma som fyllde år en grattiskram. Hon blev jätteglad för hon hade glömt bort att hon fyllde år. Vi åt lite sommarkaka som hade blivit över till frukost och sen åkte alla till kyrkan, förutom jag då... Julia kom hem till mig och vi bakade sega chokladrutor och banankaka. Det blev väldigt uppskattat.


Smälte smöret i vattenbad. Är så glad att vi har vattenkokaren för annars hade det blivit svårt, då hade jag fått göra upp en eld.

 

Min värdmamma och pojkarna plus en kompis.

På kvällen var det middag på AYISE. Det var AYISE som ville tacka Andy och Rachel (två volontärer från Skottland) som åker hem imorgon, torsdag. Julia fick ett sms om att middagen skulle börja kl 18, Susanna hade fått veta att det var kl 19 så då antog jag att den skulle börja kl 20 eftersom inget startar i tid i detta land. Men ack så fel jag hade, middagen var klar 21.30. Yeay, tjohej!

 

Då jag kom hem fotade jag min rygg som brändes ett och ett halv dygn tidigare (då jag tvättade). Jag spände mig allt vad jag orkade, men ändå syns inga ryggmuskler. Vad är detta?



Kommentarer
Postat av: Erica

Och du ska veta att jag saknar dig också! Pär kanske saknar dig, men det är nog inte ens i närheten av hur mycket jag saknar dig. Du får sluta ränna runt såhär ;) Jag längtar tills du kommer hem. Men tills dess får du se till att ha en underbar tid i Afrika :) Hälsa Julia btw :)

2010-12-01 @ 15:22:17
Postat av: anna g

Alltså nu är det upp sträckning som gäller! Daglig styrka och slut med allt frosseri;)

2010-12-02 @ 07:18:35
URL: http://brunetternabloggar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
img{ border: 0px; }