Julia och jag...

(Detta skrevs igår, onsdag, men åskan slog ut strömmen och internet så därför postas det idag).


Julia och jag... Ja, vi bor i värdfamiljer och är nästan grannar. Vi jobbar nästan hela tiden med samma projekt, så det är därför det alltid är Julia och jag.

 

Julia och jag gjorde mat för min familj igår. Vi hade planerat att göra det i söndags, men det blev uppskjutet av någon konstig anledning till igår. Det blev samma mat som förra gången. Potatismos, köttfärsbiffar, sallad, broccoli, vitlöksbröd och äppelpaj till efterrätt. Underbart gott var det! Maten blev även uppskattad av familjen, särskilt pajen.

 

Julia och jag har försökt luskat fram hur mycket pengar vi äter för. Det är så här att vi betalade en klumpsumma för boende, mat, försäkring med mera. De som bor på campen och lagar maten själv får K5000 varje vecka och våra familjer får samma, alltså K20 000 i månaden. De pengarna kommer från det som vi redan har betalat. Vi har i alla fall luskat fram att vi inte äter för så mycket pengar. Jag frågade Gibbe, han som lagar maten i min familj, om jag äter för K20 000 i månaden och då skrattade han, ”Hehehehe no”. Julia frågade killen som lagar mat i hennes familj och han sa att hela familjen äter omkring K20 000 på en månad och att hon äter, om hon svullar, för max K3 000 i veckan.

 

Julia och jag tycker inte om detta. För vi vill inte göda våra familjer eller betala deras fritidsintressen. Om vi hade bott på AYISE-campen hade vi fått pengarna i handen och kunnat spara pengarna vi inte läggar på maten. Eller om vi vill köpa en glass så kan vi betala med matpengarna och inte med pengarna från vårt sparkonto. Om vi vill ut och äta en lördagkväll så skulle vi kunna använda oss av matpengarna i stället för våra sparpengar som vi gör nu.

 

Julia och jag ska nu gå hem till henne och göra chokladbollar. Tyvärr så regnar det och åskar massor, så vi kommer bli blöööötaa.

 

Bilden är snodd från Julias facebook. Höhö..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
img{ border: 0px; }