Sockerlandet

Malawi skulle man kunna kalla Sockerlandet. Det står alltid en stor fet sockerskål på bordet och när det är dags för te åker minst tre rågade teskedar i. De dricker alltså sockervatten. Själv dricker jag bara vatten med te.

Jag satt och pratade med han som lagar mat i huset för någon dag sen. Han frågade om vi hade en sockerfabrik i Sverige. "Njä, det tror jag jag inte", svarade jag. "Bra, för det hade nog gått dåligt för den fabriken. Den hade nog gått i konkurs", sa han då. Sen fortsatte det:
-Om jag kommer till Sverige, måste jag dricka te utan socker då?
- Nä, vi brukar alltid ha socker framme
ifall någon vill ha.
- Åh, vad bra för jag kan inte dricka te utan socker.

Jag köpte havregryn för några veckor sedan för att kunna göra chokladbollar. Någon dag senare då alla var i kyrkan gjorde jag min egen gröt! Hur gott som helst. Nu är det bara det att familjen har börjat koka den åt mig. Och eftersom jag befinner mig i Sockerlandet så används det socker i stället för salt. Jaja, det går att äta i alla fall.


Den här gröten gjorde jag själv, så den är sockerfri.

Kommentarer
Postat av: Zuna Baluna

Jodå, det produceras socker i Svea Rike. Och jag minns fälten av sockerbetor kring det dåvarande sockerbruket i Roma (på Gotland). Men danskarna äger det mesta, och har rationaliserat hårt.

2010-10-22 @ 18:07:23
Postat av: Evelina

Sv. Ja.. vill mest av allt bara lösas upp och försvinna..

2010-10-22 @ 18:55:26
URL: http://brunetternabloggar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
img{ border: 0px; }