På vift i Zambia

Kring första veckan i mars åkte Julia, Susanna och jag till Zambia. Vi började med huvudstaden, Lusaka, där vi i stort sett bara fixade visum till nästa resemål - Tanzania. Efter Lusaka åkte vi till Victoriafallen som var vårt första mål på resan (och det enda målet i Zambia).
Jag börjar med en bild från Malawis huvudstad Lilongwe. Laddade bara upp den för er som inte tror att det finns vägar, bilar och "vanliga" hus.


Några av bilderna från Zambia är nog från Susanna och Julia. Jag har alla bilderna blandade på min dator så ibland är det svårt att veta vems som är vems.
Julia i Lusaka



Vi gillade inte riktigt Lusaka. Fast vi såg inte så mycket av staden heller...


Matpaus!



Victoria falls



Vic falls



Vic falls



Vic falls



Vic falls. Gillar den här bilden bäst. Jag doppar foten precis ovanför fallet. Helt sjukt! Tänkte inte på det då, men det syns ju på bilden att fallet bara är några meter bort.



Vic falls



Susanna, Izumi och så jag i Livingstone. Izumi är en japansk volontär i Malawi.



I väntat på tåget som skulle ta oss till Tanzania.



Julia slänger ut mögligt bröd.



Då tåget stannade kom alltid lokalbefolkningen fram för att sälja mat.



Som ett safari var det! Vi såg zebror, vårtsvin, olika hjortdjur och giraffer!


Victoria falls var häftigt! Vi var där i slutet av regnperioden vilket betyder mycket vatten. Helt galet mycket vatten. Det var så mycket "vattenskum" att vi inte såg något på vissa ställen. Det var som att gå igenom världens största dusch. Jag hade regnjacka men blev ändå dyngsur. Kamerorna förvarade vi i en vattensäker säck. Ett hett tips om ni ska dit!
Tågresan till Tanzania tog tre dagar och två nätter. Vi åkte 1:a klass, men det var så gammalt, smutsigt och dålig standard att det inte ens existerar i Sverige. Jag kommer aldrig mer klaga på SJ. De svenska tågen är rena drömmen. Jag vaknade flera gånger på natten och trodde tåget skulle välta och vi skulle dö. Det kändes som om tåget körde utanför rälsen, alla ytterdörrar gick inte att stänga, toaletterna ska jag inte tala om och vi hade kackerlackor i kupén.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
img{ border: 0px; }