Religion överallt

Religon är något som är helt annorlunda här i Malawi än vad jag är van vid. I skolan till exempel har de ett ämne som heter Bible knowledge. Hemma läser vi ju religion där vi tar upp alla religioner, vilket jag tycker är mycket bättre. Då jag varit Bright Era Privet School har jag oftast varit med Standard 1. Förra veckan när de hade Expressiv Arts (det kan vara lekar, sånger, bild etc) sjöng de sånger och alla sånger var om Gud, Jesus eller något liknande. Jag kommer inte ihåg alla sånger, men en gick i alla fall så här:

Praise the Lord, Haleluja. Praise the Lord, Amen. I love Jesus, you love Jesus, I love our Master. Praise the Lord, Haleluja. Praise the Lord, Amen.

Denna sång sjöngs om och om igen...

 

Barnen i min familj går på en kristen skola, men Bright Era är bara en vanlig privet school så jag undrar hur den kristna skolan är om den vanliga redan är jättekristen.

 

Jag bor hos en väldigt kristen familj också. Min värdpappa är pastor och den här bilden är när jag och Julia var i hans kontor i kyrkan på en kopp te.


Min värdpappa låtsas predika


Det märks även på Facebook att människor i Malawi är väldigt troende. Här är några statusuppdateringar från malawier jag har få fejjan:
God knowz i tried but maybe it waz not ment to be
I have to go and sleep now, thanks all ofr the time shared this night. Thank GOD for the nice sleep we are to have. May he be praised and honored, in Jesus name
Thank GOD its another friday, Please Lord make me abide by your words, Greeting and best wishes for the wk end to all.
It was not an easy thing to do but it has happened by His grace,may glory be to God..
Då man träffar nytt folk kan man ofta få frågorna: Which church do you belong to? Which church do you go to?
Då jag sedan förklarar att jag inte går till kyrkan känns det som om de tycker jag är väldigt konstig. Vissa frågar då i stället om jag tycker om att dricka öl.

Tillbaka till min familj igen. Vi ber bordsbön före maten, pastorn är ofta inne i sovrummet och ber högt och ljudligt, de går till kryrkan varje söndag och ibland alla flera kvällar varje vecka, de fastar och musiken som spelas är alltid om Gud, Jesus etc. Om jag hade kommit hem till någon i Sverige som spelade sådan musik hade jag trott människorna varit fanatiska eller från någon konstig sekt och gått där ifrån så fort som möjligt. Men nu bor jag hos denna familj och trivs hur bra som helst!




Jag bjuder min familj på lösviktsgodis som Micke tog med sig då han var här. Mina värdföräldrar är dock inte med på bilden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
img{ border: 0px; }