Matvett

Det blev impulsmatlagning idag. Hade en stackars gammal lime utan skal i kylen som höll på att bli dålig. Så då blev det köttfärssås utan köttfärs i. Eller lins- och böngryta kanske är ett mer passande namn.

Jag tror många inte tänker på hur mycket mat de slänger. Slänger "gamla" varor där datumet har gått ut med som inte alls behöver vara gamla/dåliga. Slänger möglig eller mjuk frukt för att den glömts bort att ätas. Det man inte tänker på är all energi som gått åt till att producera produkterna för att sen inte användas. Slöseri på resurser om något! Sen är det också en ekonomisk fråga. Då man går där i affären känns det dyrt med allt man köper, men sen tänker man inte på att allt man slänger... Det kostade ju också. Slöseri på resurser igen! Jag måste säga att jag är grymt duktig på att äta "gammal" mat och inte slänga något.

Jaja. Hela 9 stora matlådor fick jag ihop! Det är skönt att alltid ha matlådor i frysen.


Olivolja, gul lök, vitlök, krossade tomater med chili, krossade tomater med vitlök, rivna morötter, grönsaksbuljong, vatten, röda linser, kidneybönor, svarta bönor, pressad lime, spenat, spiskummin och ingefära. Fullkornspasta och broccoli.

Skitgott, nyttigt, vegetariskt, hyfsat miljövänligt och billigt borde det också vara.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
img{ border: 0px; }