Jag känner Malawis dragningskraft

Nu har jag ännu en grej jag vill alla ska se... Kika in på kanal5.se/helloafrica eller klicka HÄR eller på bildenDet är 10 program om Johnnie och Mattias från Roomservice som ska bygga en skola i Etopien. Serien blir bara bättre ju fler program som går, vid program 5-6 är börjar det mesta ta fart. De sista programmen var så himla bra och jag ville bara dit och hjälpa till, träffa barnen och njuta av Afrika.
 
 
Ett vanligt liv här i Sverige känns på något sätt så meningslöst. Fastän det nog inte är så, men ändå... Plugga, skaffa jobb, bilda familj och ha ett fint hem. Det ska vara snygg indredning, men ändå personligt, du ska ha snygga kläder och jag vet inte riktigt vad. 
 
Det känns som så knasigt. Så meningslöst att sträva efter. Som det känns nu skulle jag bara vilja åka ner till Malawi på en gång. Hjälpa till! Det är så orättvist att jag ska ha det så bra bara för att jag är född i Sverige medan Agnes och Sanundi föddes med HIV-smittade föräldrar, inga pengar och knappt något framtid i sydöstra Afrika. 
 
Alltså nääe, nu har jag fått Malawisjukan igen. Vill bara tillbaka.
 
I Malawi kan man göra så mycket för ganska lite pengar. Med att göra mycket menar jag till exempel köpa mat till barnhemsbarn, bygga en skola, betala ut löner etc. 
 
Tänk vad mycket pengar vi slösar bort på helt onödiga saker så som läsk, godis, kläder och prylar vi inte ens behöver. Tänk vad dessa pengar hade kunnat göra nytta någon annanstans, de hade kunnat rädda liv. 
 
Förstår ni hur snurrig värld vi lever i? Helt ofattbart sjukt! 
 
 
Jag ska tillbaka till Malawi, men inte än. Förhoppningsvis åker jag över jul. Behöver planera vistelsen, samla pengar till BAHASI (förskolan där jag jobbade) och sådant. Det bara kryper i kroppen på mig... Så mycket vill jag tillbaka och hjälpa till. Måste bara börja hjälpa till härifrån Sverige först. 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
img{ border: 0px; }