Var inte omogen, handla moget

Idag var det en bra artikel i DN, "Svenskar slänger mat för miljarder". 
 
Två utdrag från artikeln (ifall du inte orkar läsa hela): 
"En miljon ton mat slängs varje år i Sverige. Det handlar om livsmedel för många miljarder. Om svinnet minskades med en femtedel skulle den samhällsekonomiska vinsten kunna bli över 20 miljarder kronor."
 
"Trots att hushållen är den största boven när det gäller matsvinn så står även dagligvaruhandeln för en betydande del. Livsmedelsbutiker och brödtillverkare kasserar dagligen varor som har kort datum eller skadade förpackningar – mat som i många fall är fullt ätbar."
 
 
Sommarjobbar ju själv i en livsmedelsbutik och vet hur mycket som slängs. Därför gillar jag att jobba i kassan och att packa upp torrvaror lite extra mycket eftersom vi i stort sett inte har något svinn där. 
 
Då jag jobbar i charken däremot, då får jag ont i magen för jag tycker det är så fruktansvärt hemskt att se allt som slängs. Färskvarorna har ju bästföre-datum som blir för gamla och ibland ser köttbitarna dåliga ut redan innan. 
 
Som kund väljer man ju en fast tomat istället för den där lite mjuka, även om man ska äta den samma dag. Man tar mjölken med längst datum även om den kommer vara uppdrucken dagen därpå och den gula paprikan med ett litet litet brun fläck, nä den köper man inte. 
 
Så vad händer med dessa varor då? Jo, de slängs. Om nu inte någon är annorlunda och köper den där lite mjuka tomaten. 
 
Är du den där annorlunda?
Jag är. 
 
 

Kommentarer
Postat av: Mamma

Så rätt du har! Vilken klok dotter jag har! Men jag känner mig lite skyldig då jag har varit (tills nu) en sån där som köper mjölken med längst datum. Nu blir det ändring - jag ska också bli annorlunda!

2012-08-03 @ 22:27:18
Postat av: Mamma

För övrigt blir jag mörkrädd när jag ser för vilka summor vi slänger mat. Pengar man skulle kunna göra mycket annat för. När jag dessutom tänker på alla människor som lägger sig hungriga på kvällen, som inte har mat till sina barn, då ryser jag och skäms...

Svar: Ja, tänk om alla dessa pengar hade gått till mina Malawibarn istället...
Moa

2012-08-03 @ 22:30:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
img{ border: 0px; }