Kemikalier till kroppen

Tänker ni på vad ni egentligen stoppar för kemikalier i håret och på kroppen? Jag gör! Men det är svårt det där alltså. För det första brukar ekologiska/organiska produkter vara dyrare och sedan kan det vara svårt att hitta dem i butiker.

I höstas gick jag och min vän Theres runt i butiker här i Umeå och kikade på deras sortiment med miljömärkta rengöringsprodukter för Naturskyddsföreningen. Alla butiker fick ganska bra betyg på skurmedel, diskmedel etc men inte på produkter till kroppen så som tandkräm, shampoo och hudkrämer.

Helt sjukt egentligen att vi alltid är så noga med att köpa miljömärkt diskmedel och tvättmedel men då det kommer till produkter vi ska ha till vår egen kropp spelar det liksom ingen roll...

Här är några produkter som jag själv använder:
De är dock inte ekologiska men balsamet är fritt från silikoner och shampoot innehåller mindre sulfater. Båda produkterna innehåller organisk aloe vera och avokadoolja. Men jag är inte helt nöjd för de är ju inte ekologiska. Och vadå mindre sulfater? Mindre än vadå? Mitt hår blir i alla fall himla nöjt efter en tvätt med dessa två.


Deo som är fritt från aluminiumsalter, alkohol och parabener. Låter ju helt okej, det är bara det att den inte håller svettlukten borta... Typiskt. Handkrämen innehåller 93% ekologiskt certifierade råvaror och smörjet för läpparna 96%.

Men ingen av produkterna har en miljömärkning som till exemel Svanen. Sjukt! Det går ju typ inte att få tag på. Däremot så är både mitt tvättmedel och min såpa Svanenmärkt. Jag tycker verkligen att det är märkligt.

Enligt Sveriges Konsumenter har många parabener visat sig vara hormonstörande. Hormonstörande ämnen kan påverka människor och miljö genom att de efterliknar, ökar och ibland hämmar effekten av hormoner.

Kul? Åh herregud alltså! Ju mer jag läser på ju oroligare blir jag ju. Faaasen, att det ska behöva vara så här. Nu måste jag ju snart börja göra eget shampo och egen hudkräm. För det Konsum och ICA har att erbjuda mig duger ju inte...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
img{ border: 0px; }