Kompostätarn'

En av mina korridorare rensade kylen på mat idag samtidigt som jag bland annat lagade världens godaste potatismos (jag överdriver inte, moset smakade så himmelskt gott att jag skulle kunna äta det istället för godis en fredagkväll).
 
I alla fall så skulle hon åka bort på praktikveckor och ville därför inte ha möglig mat i kylen vid hemkomst. Precis då hon skulle hälla ut yoghurten frågade hon mig om jag ville ta den. Självklart tog jag emot den och även en öppnad makrillburk och två bananer. Klarar ju inte av att slänga mat. 
 
Då jag lite senare skulle slänga något i komposten ser jag att det ligger fem coctailtomater där som inte låg där då jag slängde morotsskal tio minuter tidigare. Alltså hade hon hunnit slänga iväg tomaterna innan jag hann ta emot dem... Suck. Ja, eftersom jag inte klarar av att slänga mat tog jag upp dem, sköljde av dem under kranen och slukade alla fem i ett naffs. Gott! 
 
 
Jo men just det, det jag egentligen skulle komma fram till var den där yoghurten. Käkade upp den nu ikväll. Försökte skaka ner allt till botten och liksom suga ut innehållet från öppningen. Trodde jag hade lyckats få ut allt ganska bra tills jag klipper upp förpackningen och upptäcker att det är skiiitmycket kvar! Herregud! Tänk vad mycket som längs iväg bara för att man inte får ut det ur förpackningen. 
 
Usch. 
 
 
Annat är det med Norrmejeriers förpackningar. Bästa ever. Det går i princip få ut allt ur paketen eftersom de går att trycka ihop, de tar minimal plats i återvinningen, innehåller inga plastdelar och de går att stapla utan massa onödiga mellanrum med luft. Och varför är staplingen så bra då? Jo, för tänk så sjukt många paket som transporteras överallt och hela tiden. Eftersom paketen går att stapla och packa utan luftiga mellanrum blir transporten mycket effektivare istället för de dumma Valio-paketen till exempel. Där rymmer man inte lika mycket på samma yta på grund av mellanrummen. 
Bild lånad från Norrmejerier

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
img{ border: 0px; }