Maaalaaawiii

Jag ska ju till Afrika i höst, troligvtis till Malawi. Inget är riktigt klart ännu och stressen gror inom mig. I alla fall så blev jag telefonintervjuad idag av organisationen vi ska åka med. Mobilen ringde då jag var på gympan och tränade (som jag nu har börjat om med) och jag hoppas innerligt att jag inte flåsade allt för mycket genom samtalet.

Jag har läst på lite om Malawi och här är lite fakta jag samlat på mig:
- Medellivslängden för kvinnor är 40,3 år (82.9 år i Sverige), 2007
- Antalet persondatorer per 1000 invånare var 1,5 år 2003
- Antalet internetuppkopplingar per 1000 invånare var 7 år 2004

Det blir nog inte samma datanördande som här hemma alltså...



Från Landguiden:
Malawi är ett mycket fattigt land där över hälften av befolkningen lever på mindre än två dollar om dagen. 2004 dog nästan vart femte barn innan det hunnit fylla fem år. De vanligaste dödsorsakerna är malaria och undernäring. 40 procent av barnen är kroniskt undernärda.

Omkring 14 procent av malawierna uppges vara smittade av hiv. Ungefär en halv miljon barn beräknas vara föräldralösa, främst på grund av hiv/aids.

Författningen föreskriver lika arbetsvillkor oavsett kön, men Malawi är ett mansdominerat samhälle och i praktiken diskrimineras kvinnorna. Flickor ges inte samma rätt till utbildning och kvinnor förväntas sköta hemmet.


I detta land ska jag (förhoppningsvis) irra runt. Längtar tills jag kan hoppa runt på krokodilhuvudena, svinga mig nedför giraffhalsarna och så klart arbeta hårt och svettas i Afrikasolen.







Kommentarer
Postat av: Julia

Åh, vad kul :) ska du åka med skolan?

2010-02-10 @ 11:28:03
URL: http://brunetternabloggar.blogg.se/
Postat av: Julia

Fy vad härligt och spännande! Jag planerar att åka till Ghana i höst, som projektarbete. :)

Ha det bra

2010-02-10 @ 13:33:24
URL: http://ijuliasfantasi.blogg.se/
Postat av: Zuna Baluna

Transportlogistik Upplands Väsby/Nyåker - Malawi??

Daim och pepparkakor??

Har du verkligen tänkt över konsekvenserna av att bo i fattigaste Afrika?

2010-02-10 @ 21:39:10
Postat av: Moa

Julia: Jag ska åka med fyra tjejer i min klass och en pojkvän till en av dem. Vi har anordnat resan själv, så det har egentligen inget med skolan att göra.



2010-02-10 @ 22:25:48
URL: http://moapavift.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
img{ border: 0px; }