Jag är från ett land utan betjänter!

Jag tänkte skriva ner några intressanta samtal från de senaste dagarna. Jag skriver på svenska eftersom min värdfamilj har hittat till bloggen via facebook och jag vill inte att de ska förstå vad jag skriver. Det är så himla skönt att ha ett annat språk än engelska som nästan ingen förstår ute i världen.

Hemma hos familjen
Värdpappan: Du kan bara lägga fram dina smutsiga kläder så blir de tvättade.
Jag: Tack, men jag kan tvätta själv.
Värdpappan: HAHAHAHAAHA, kan du tvätta!? HAHAHAHAHAA!!
Jag: Ehm, jo det kan jag...

En dag senare:
Värmamman: Lägg fram dina smutsiga kläder så tvättar någon åt dig.
Jag: Tack, men jag tvättar gärna själv.
Värdmamman: Va? Men har inte ni tvättmaskiner?
Jag: Ja det har vi, men jag kan ändå tvätta kläder för hand.

Det är nämligen så att de som bor här och har råd att anställa någon gör det. Till exempel i Julias familj finns det en betjänt, en nanny och vakter. Hos mig är det lite annorlunda, men de har hjälp som tvättar, lagar mat, tvättar bilen, etc. Eftersom de vet att jag kommer från Sverige som är ett rikt land, tror de förmodligen att jag inte behöver göra någonting själv.

Ett annat exempel: Hon som hjälper till med maten, vi kan kalla henne Anne, står och diskar.
Jag: Kan jag hjälpa dig med någonting?
Anne: Näe...
Jag: Men jag kan torka disken.
Anne: Du kan ju försöka...


Jase...


Kommentarer
Postat av: Adina

Haha Moa! Förvänta dig inte att jag klarar nåt nytt. Jag leker mest ;)

2010-09-08 @ 21:35:52
URL: http://rumbutis.blogg.se/
Postat av: Mamma

Du tror inte att de kan använda Google translate?

2010-09-09 @ 15:38:45
Postat av: Zuna Baluna

Skriv på pit´mål... Tror inte Google kan translejta det.

2010-09-09 @ 21:28:15
Postat av: Elin

Hej gumsan, jag hejjar på er och er otroliga resa :) så sjukt lärorikt!



Min värdfamilj i USA översatte min blogg med google! Superkul för dem, mindre kul för skribenten om man har en dålig dag!



kämpa vidare likt Tarzan så får vi ha återträff när ni är tillbaka i Svea.

LYCKA TILL MED ALLT! kramis

2010-09-11 @ 19:56:56
URL: http://aspecialmind.blogg.se/
Postat av: Moa

Min familj har ingen dator. Det är bara pappan som kollar facebook via telefonen. Jag tror inte dom vet om att man kan översätta. Förhoppningsvis.

2010-09-13 @ 15:32:02
URL: http://moapavift.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
img{ border: 0px; }