Vad jag pysslar med på dagarna...

Jag har en svullen ömmande lymfkörtel i höger armhåla. Har haft den där i fyra dagar och den värker hela jäkla tiden. Börjar bli less. Skolan jag är på tycker jag inte om, så jag ska försöka slingra mig ur och börja med något annat istället.

Idag på morgonen:
Lärare: Så du ska ha Expressiv Art idag?
Jag: Ehm, näe.. Jag vet inte vad det är ens, så jag ska bara kolla på.
Lärare: Jasså...
Sedan så handlade lektionen om lokala sånger och danser. Yeah, som om jag hade kunnat undervisa det. Och för det första ska jag inte undervisa, jag ska bara vara en assistent till läraren. Men det fattar inte det.
Efter lektionen:
Läraren: Det är bara läsa i den här boken och säga vad som står. Gör det nästa lektion.
Jag: Meeeen...!

De förstår inte att man kan vara två lärare till 50 barn. Antingen vill de att jag ska undervisa och så kan de själva gå och göra annat eller så undervisar dom och sätter mig på en stol längst bak i klassrummet.

Barnen skriker och det är ingen ordning. Jises. Klassrummen är kalla, det finns inga lampor och inga fönsterrutor. Fönstrena är små gluggar, så det blir väldigt mörkt. Väggarna är tomma. Det finns ingenting i klassrummet förutom en svart tavla, bänkar och barn. Inga hyllor med pysselgrejer, jordglober, saxar, pennor. Ingenting.


Ett annat projekt jag är på heter Bahasi. Det är ett sorts barnhem. Jag var där igår och då var det 50 barn mellan 0 och 5 år och en lärare. Där fanns det inte heller någonting. Inga leksaker, ingenting på väggarna och ingenting. Det är bara stengolv och stenbänkar. Det luktar stall och jag vill verkligen inte sitta ner för det är så himla kallt.  Det finns inga toaletter så barnen går ut och kissar på marken. Inte lätt att hålla barnen sysselsatta när det inte finns något för dem att göra.

Nu ska vi i väg och kolla på andra skolor. Har tagit en vitamintablett, Ibumetin och vätskeersättning så då borde jag överleva dagen.

I morgon ska vi fem från Sverige till Zomba, som har varit huvudstaden. Vi ska stanna där över helgen. Ska bli kul bara jag slipper armhålesmartan.

Kommentarer
Postat av: Mamma

Hu, det där med armhålan är inte bra... Du har väl ingen feber? Någon annan svullen lymfkörtel?

2010-09-09 @ 15:41:31
Postat av: Zuna Baluna

Har du ett sår på hand eller arm? Det kan vara nog för att ge det symptomet. Speciellt om det är varmt och gynnsam miljö för bakterier.

Det höres ut som om lärarna i Malawi (eller på din skola) har en utbildning helt utan pedagogik. Huvudämnet för oss svenska lärare...

2010-09-09 @ 18:25:54
Postat av: Matilda Wiklund

Hej Moa! Spännande det låter, men lite tufft med att göra något vettigt av situationen i skolan. Något annorlunda pedagogik än i Sverige, men andra förrutsättningar också. Får du bestämma något själv eller måste du göra som läraren säger? Du kan ju inte undervisa i deras språk, låter konstigt...Kan du inte få sjunga eller leka tillsammans några lekar från Sverige? Det går ju utan att ni förstår varandra. Men visst kan du byta om du vill?

Sköt om dig och din hälsa, kom ihåg det!

Många kramar från Matilda

2010-09-10 @ 19:08:14
Postat av: Mamma

Har du berättat för barnen varifrån du kommer? Visat på karta etc?

2010-09-13 @ 10:57:35
Postat av: Moa

Min armhåla är bra nu.

Skolan vill jag inte prata om...

2010-09-13 @ 15:35:29
URL: http://moapavift.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
img{ border: 0px; }