ZOOOOMMBA!

I fredags efter lunch åkte Vi fem mot Zomba. Först minibuss till Limbe där vi bytte till Zomba. Om man är åkrädd kan jag inte rekommendera dessa minibussar. Jag tror 95% hade kuggat den svenska bilbesiktningen. Om jag varit i Sverige skulle jag aldrig ha satt mig i en. Men här har jag helt andra krav. De kör fort som galningar, trycker in så många människor som möjligt och det finns inga bälten. Om man krockar är man död.

 

I alla fall, vi kom fram. Vi bodde på en unkigt ställe där det inte gick att spola och dörrarna kändes väldigt inbrottsvänliga. Det fanns dock vakter, men de kan ju samarbeta med de som gör inbrott. Vi åt middag på en restaurang där vi också kvällspissade så vi slapp göra det där vi bodde. Jag sov gott i samma säng som Susanna. Det var lite varmt, men det gick ändå bra. Julia däremot hade hört någon rycka i vår dörr och blev lite rädd. Jag har det bra jag som sover som en sten.

 

På morgonen var det fortfarande inget vatten i toaletterna. Som tur var hittade vi en hink i duschen som vi fyllde och sedan fyllde toaletterna så vi kunde spola bort all skit som var där. Vi tog taxi till the Zomba Plateau. Det ligger ganska högt upp och det är jättefin utsikt. Vi bodde dock i en stuga i skogen utan utsikt. Men det var väldigt mysigt. Vi tog en ridtur på en timma och det var kändes i rumpan. Alla andra såg apor förutom jag, jag var så koncentrerad på hästen. Eftersom jag inte har ridit så följde en snubbe med mig på sidan om, till fots. Ibland tog han tag i hästen då han inte gjorde som jag ville. Då vi travade och galloperade sprang han på sidan om och det kändes så hemskt. Det var ett engelskt par som hade ridningen och det var som att deras arbetare var slavar.

 

Söndagen spenderades med en tre timmars vandring. Stora ryggsäckar, gråmulet väder, dimma och en himla träningsvärk i ben och rumpa gjorde vandringen mindre kul. Lunchen däremot var så underbar. Vi åt en dyr buffé, men det var så värt det. Till förrätt var det svampsoppa och bröd. Sedan fanns det sallad med en himmelskt god avokado, två sorters ris, potatis och en ultragod grönsaksgratäng med kokosmjölk. Kyckling i curry, biff i en god sås, fisk, ångkokta grönsaker, grillad kyckling och grillad biff. Dessutom var det även efterrättsbuffé!

Första omgången varmrätt.

Andra omgången varmrätt.

Första omgången efterätt.

Andra omgången efterrätt.

Tredje omgången efterrätt.

Fjärde och sista omgången efterätt.



Kommentarer
Postat av: Micke

Haha.. Jag citerar bara Fronda:

- Vem kan stoppa mig när jag bara rullar fram... :D

2010-09-13 @ 20:58:31
Postat av: Zuna Baluna

Vad är "en dyr buffé" i Malawi, i svenska kronor?

2010-09-13 @ 23:05:59
Postat av: Moa

Zuna Baluna: Buffén kostade 3500 MK, vilket är ca 175kr. Men det var på ett skitsnyggt skitdyrt hotell.

2010-09-15 @ 12:47:39
URL: http://moapavift.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
img{ border: 0px; }