9 dagar kvar...

Kan fortfarande inte ladda upp bilder. BAHASI ser i alla fall skitafint ut och vi är så stolta. Dessutom har de nu en skylt nere vid vägen så att folk hittar till BAHASI och på den står det även PeaceWorks Sweden. Coolt va!?

Idag ska Julia och jag gå till olika snickare och kolla priser på stolar. Barnen sitter ju nu på cementgolvet, vilket visserligen är bättre än jordgolv som det var tidigare, men stolar vore ju liksom bra att ha. Plaststolar kostar 450 kwacha och trästolar 950-1000 kwacha (cirka 57-47 SEK). Vi har för tillfället cirka 30 000 kwacha så om ni kan räkna så förstår ni att det är omöjligt att alla 106 barn får sig en stol. Ja, men vi ska i alla fall gå och höra lite mer om priserna ifall vi hittar något billigare. Plaststolar har vi slutat ut eftersom trä håller längre och blir billigare i längden.


Ikväll ska vi på fest med japanska volontärer, imorgon blir det BAHASI och sen ska vi ha bbq och fest här på AYISE.



Update.
Vi har träffat en snickare nu och vi fick priset 700 kwacha per stol vilket är cirka 33-34 SEK. Dessutom har vi 35 200 kwacha kvar och inte 30 000. Det betyder att vi har råd med 50 stolar.

Känner du att du vill stödja de föräldralösa och utsatta barnen, 1-5 år gamla, med en stol eller två så skriv en kommentar här så får du mer information (om du inte redan har informationen hur du ska gå tillväga sedan tidigare).


Jag tänkte ha en söt bild på BAHASI-barnen här, men det går fortfarande inte att ladda upp bilder...

Kommentarer
Postat av: Mamma

Om det blir några bänkar? Är de billigare?

2011-02-18 @ 11:59:38
Postat av: Moa

Jag tror det är billigare att göra bänkar. Men vi tycker att stolar är mer praktiskt. Då kan de ställa stolarna i en ring eller flytta dem utmed väggarna om de vill ha plats att leka lekar. I framtiden har vi tänkt att de ska ha bord också. Ett bord till sex stolar. Då kan de använda borden till att äta på (eftersom barnen får mat två ggr per dag) och till att göra "skoljobb" på.

2011-02-18 @ 12:33:45
URL: http://moapavift.blogg.se/
Postat av: Elisabet

I skolan där jag var har de bänkar och bord och de flyttas ständigt, så det tror jag inte är några problem.

En nackdel med trä i Afrika är ju termiterna. Jag har sett ett antal sängar som rasat på grund av deras framfart. Å andra sidan var alla skolmöbler jag såg av trä, och nog känns det gedignare än plast. Fast metall är nog det bästa.

2011-02-18 @ 13:26:12
URL: http://elisabet-i-afrika.blogspot.com
Postat av: Micke

Snart bara 1 månad kvar tills jag får se dig! Wiho!

2011-02-20 @ 17:43:51
Postat av: Carina

Tänk, imorgon är sista dagen för dig hos pastorn med familj. Lite sorgligt antar jag...:(

Men ändå, en dag närmare hem :)

Vad ska ni göra nu, resten av tiden i Afrika?

2011-02-24 @ 10:05:37
Postat av: maja

bra jobbat moa och alla andra fina PeaceWorks-volontärer! vilken bedrift alltså, är stolt över er och eran insats. ser fram emot att träffas när ni kommer hem. kram /maja

2011-03-08 @ 17:33:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
img{ border: 0px; }