Påverka som konsument

Ikväll har fem sorters julgodis framställts. Ingefärskola, vanlig kola, marsipankulor med choklad, risbräck och den godaste av dem alla: fudge. 

Använde mig av en två år gammal sirap och det fungerade alldeles
utmärkt. Onödigt att slänga
 
 

Fudgeröran! 


En av alla provsmakningar...
 
 
Det har gått åt en hel del choklad, grädde, socker och sirap. Inte det bästa kanske, men känns mycket bättre än att köpa färdigt som kanske innehåller palmolja.
 
Och på tal om palmolja så mailade jag ICA igår om en av deras chokladsorter och Nyåkers pepparkakor som jag upptäckte både innehöll palmolja. 

Här är mitt mail till Nyåkers: 

Hej! 

Jag sitter och knaprar era pepparkakor och upptäcker till min fasa att de innehåller palmolja. Varför gör de det? Det kan ju absolut inte vara en nödvändig ingrediens i pepparkakor.

Då jag läser på om palmolja på Världsnaturfonden, bland annat här: http://www.wwf.se/vrt-arbete/ekologiska-fotavtryck/1127730-palmolja-ett-hot-mot-regnskogen-och-orangutangen och här: http://www.wwf.se/source.php/1119527/wwf-1078459-1.pdf så känns det som att användandet av palm bryter mot ert miljötänk i övrigt. 

Nu kan jag inte köpa Nyåkers pepparkakor längre. Synd, för de är verkligen de godaste.  

Ha en trevlig julhelg! 

 

Här är deras svar jag fick idag:

Hej Moa,

Kul du gillar våra pepparkakor.

Det vi som negativt faktum vet angående palmolja är att framställningen av den kan driva ner regnskog på ett för klimatet missgynnsamt sätt. Detta motverkas av en organisation som förkortas RSPO (roundtable on sustainable palm oil) vilket vår leverantör av margarin är medlem i.

Vi följer naturligtvis debatten noggrant och världsnaturfonden är inne på samma linje som oss att verka för en hållbar utveckling.

http://www.wwf.se/vrt-arbete/ekologiska-fotavtryck/s-kan-du-hjlpa-till/1127740-ekologiska-fotavtryck-s-kan-du-hjlpa-till

Vi använder palmolja som en del i vårt margarin för att få fram rätt egenskaper vid tillverkning av kakorna.

Vi arbetar för att tillhandahålla både goda och ”schyssta” kakor!

 

Men nu blev jag lite orolig att Fazers bak- och dessertchoklad (som till viss del har använts i kvällens bakande) innehåller palmolja. Det står nämligen vegetabiliskt fett på ingredienslistan och då kan det ju vara från vilket vegetabilie som helst, till exempel palm. Suck. 

 

 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
img{ border: 0px; }