Det drabbar alla, ta ditt ansvar!

Jag har haft ett intresse för miljö- och klimatfrågor ganska länge och det känns naturligt för mig att tänka klimatsmart och försöka vara så klimatsmart som möjligt. Däremot har jag upptäckt att det inte är lika naturligt för andra.

Till exempel källsortering. Skölj ut förpackningarna, sätt rätt förpackning i rätt kärl, släng inte en pizzakartong med pizzarester i pappersförpackningar utan att slänga resterna i komposten först. En väldigt lätt grej att göra rätt.

Eller då det kommer till att resa. Välj tåg framför flyg. Nu är det ju inte alltid det går och ibland kan det vara sjuka prisskillnader så man nästan känner sig tvungen att ta flyget som en fattig student. Om man inte ska särskilt långt så strunta i bilen och använd benen till att gå eller cykla. Promenader och cykelturer är himla bra, både för din egna hälsa, plånboken och miljön. Det går till och med att ta cykeln till mataffären, bara man har laddat med en rymlig rycksäck och/eller cykelkorgar.

Det går att cykla året om och på vintern finns det dubbdäck att köpa. Fast shorts är nog
inte att föredra.

Sen det här med att handla mat och äta. Jag har själv jobbat i en matvarubutik och upptäckte då att det inte alls var många som handlade ekologiska varor även då vi hade ett väldigt stort utbud av det. Det kanske känns som en ekonomisk fråga, men mjölk, fil och bananer till exempel skiljer inte så mycket i pris. Fördelarna med KRAV-märkt och ekologiskt väger lätt över prisskillnaden enligt mig. Sedan så är ju vegetarisk mat hur bra som helst, både för miljön och plånboken.

Skitgoda vegatariska biffar. Grymt billig mat dessutom!

Några andra enkla grejer inte alla tänker på:
- Dra ut mobilladdaren ur uttaget då du inte använder den. Och behöver du verkligen ladda mobilen under en hel natt?
-  Står teven och stereon på standby? Finns det ingen Off-knapp? Koppla sladdarna till en grenuttag med strömbrytare.
- Duscha några minuter kortare än vad du brukar göra
- Släng inte mat överhuvudtaget. Ha koll på vad som finns i kylskåpet så att inget hinner bli gammalt. Och även då varan passerat bäst-föredatumet går det oftast äta ytterliga ett par dagar.

Och varför ska man då vara "klimatsmart"? Jo, för att vi måste spara på jordens resurser som vi tär alldeles för mycket på. Här i Sverige har vi tur och är inte drabbade av klimatförändringar, svältkatastrofer, översvämningar etc. Men bara för att vi inte märker av det på samma sätt som i andra delar av världen kan vi inte blunda för problemen utan måste ta vårt ansvar.

Då jag var i Malawi 2010/2011 märkte jag desto mer av problemen. Det fanns inte rinnande vatten till alla och då regnet kom senare än vanligt blev det brist på mat och priserna höjdes. Jag bodde hos en ganska rik familj som hade råd att fortsätta köpa mat på samma sätt som tidigare, men det skapade problem för de som inte hade det lika väl ställt.

En av mina Malawibröder och jag, 2011.


Gå in HÄR och gilla PLANS:s "Stöd barnarbete" på Facebook.
"Barnarbete? Nej! Barns engagemang? Ja! Klimatsmarta barn förändrar världen. Stöd deras arbete."

Kommentarer
Postat av: Anonym

recept på dina vegetariska biffar?? :)

2012-03-30 @ 18:25:27
URL: http://aspecialmind.blogg.se/
Postat av: Moa

Elin: Recept kommer! Ska bara hitta det först...

2012-04-02 @ 00:42:19
URL: http://moapavift.blogg.se/
Postat av: Mari

=) Härligt tjejen

2012-04-02 @ 07:42:20
URL: http://marriie.blogg.se/
Postat av: cindy

Fina bilder! :)

2012-04-02 @ 10:45:31
URL: http://cindyvuong.blogg.se/
Postat av: emilia

dte är sjukt att tåg ofta är dyrare än flyg! vilket bra inlägg!

2012-04-02 @ 11:31:06
URL: http://espot.blogg.se/
Postat av: yasmine modell mamma och fru

bra inlägg

Allt bra idag?

Intresserad av ett bloglovin byte? säg till när du lagt till mig isåfall

KRAAAM

2012-04-02 @ 18:06:05
URL: http://[email protected]
Postat av: Jonas

Att cykla med shorts på vintern är nog lite väl hardcore imo xD men annars, ja, jag cyklar också året runt =)

2012-04-02 @ 18:33:12
URL: http://thegamingground.com
Postat av: Junitjej

Vilka bra tips! Alla borde tänka smart!

2012-04-02 @ 18:34:58
URL: http://junitjejen.se
Postat av: ADARAS.se - din bloggtidning på nätet!

Bra tips och inlägg!

2012-04-02 @ 19:25:13
URL: http://adaras.se
Postat av: Paulina

Bra tips! :)

Det enda är att vegetarisk mat inte är sådär jättebillig om man jämför med kött. Jag är lakto ovovegetarian sedan 13år och min sambo är köttätare. Mina proteinkällor (qourn osv) är dyrare än vad man tror ;/ Men oavsett pris så är det såå värt det! :)

2012-04-03 @ 08:56:15
Postat av: Moa

Paulina: Ja, det beror ju helt på vilken sorts vegetarisk mat man äter. Jag håller med om att qourn är väldigt dyrt. Men köper man storpack med bönor, linser, äter rotfrukter, spenat, broccoli så kommer man undan grymt billigt. Men nu är ju inte jag vegetarian, jag kallar mig själv för halvtids- eller deltidsvegetarian. Jobbar på att äta mer och mer vegetariskt :)

2012-04-03 @ 22:37:37
URL: http://moapavift.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
img{ border: 0px; }