Matkombinationer

Tänkte tipsa om lite mat nu igen. Jag börjar med mangon som är supergod att äta som den är. Och nu vet jag inte om det bara är jag som har konstiga smaklökar, men den fungerar helt prima till blodpudding också. Det är nämligen bra att få i sig c-vitaminer vid blodpuddingsmåltider för att optimera järnupptaget. 


Tips nummer 2 är zucchini och fetaost. Jag använder potatisskalaren och liksom skalar hela zucchinin och äter det till maten ibland istället för pasta till exempel. Gott och enkelt. Fetaosten är en hit i omeletter har jag upptäckt. 

Och så curryn, inte att förglömma. Här på bilden är både den ekolgiska burgaren och omeletten dränkta i curry. 


Tips nummer 3. Pesto, pesto, pesto! Piffar till vilken mat som helst och är så himla enkelt. Som här då jag slängde in fisk i ugnen och kokade potatis. Med pesto på fisken blir ju världens tråkmat till festmat. Och eftersom fisk är ganska dyrt kan man ju alltid lägga till ett stekt ägg för extra proteiner. 



Ibland till frukost får jag för mig att steka en pannkaka och det är så sjukt gott att blanda i nötmjöl i smeten. De senaste gångerna har jag använt mig av hasselnötsmjöl. Älskar ju nötter! Käkar alltid kvarg och/eller keso till och sen är det ju gott att toppa med lite frysta Hepatit-bär. 



Tips nummer 5, som jag testade idag och blev en dunderhit, stekt råriven potatis. Var så hungrig då jag kom hem från skolan att jag inte orkade vänta på att koka potatis. Rev därför potatisen på rivjärn och stekte den med salt, spiskummin och curry. Hur gott som helst tillsammans med grytan jag hade färdig i kylen. 



Jo, men just det. En sista smart grej är att frysa in färdiga matlådor men även halvfärdiga matlådor. Med det menar jag att man fyller en burk med till exempel en gryta. Om man sedan stoppar den ett dygn i förväg högst upp i kylen (energieffektivast eftersom kall luft sjunker och det krävs inte lika mycket energi till att kyla kylskåpet) så kan man ju variera portionsstorleken och tillbehören hur man vill och blir inte låst till den där färdiga matlådan. 
 
Det är en av mina bra egenskaper. Att planera vad jag ska äta.
Och att äta. 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Elin

Hihih du är ju som fiffig! Älskar det här inlägget, många bra tips :)

2013-05-21 @ 18:45:50
URL: http://elinlarssons.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
img{ border: 0px; }