Bara för att han är född i "fel" land

Vad svarar man då en fattig man från Malawi skriver: Hi let me know about life in sweeden  ?
 
Den här mannen jobbade jag med i Malawi. Hans hus är mindre än mitt studentrum. Om man ens kan kalla det hus. Det är en byggnad. Han har ett minirum där det ryms en säng och hans få tillhörigheter. Resten av byggnaden är en liten butik. Men affärerna går jättedåligt. Butiken ligger i ett område där det inte finns någon bilväg så det är väldigt fattiga människor runt omkring. Mja, och de har ju som inte råd att köpa något... Tragiskt. 
 
Ja i alla fall, vad ska man svara? Ska jag berätta om mitt liv här i Sverige? Hur jag går och tränar varje dag, äter god mat, läser en universitetsutbildning, kan duscha hur ofta jag vill och kan dricka hur mycket vatten jag vill. Ska jag berätta om mina nya träningskläder jag köpte? Eller om resan till Göteborg? Eller att jag var på bio i förrgår... 
 
 
Nä, fy satan... Får ont i magen vad livet är orättvist. Får sådana skuldkänslor. Den här mannen är så fattig och mager att det inte är klokt. 
 
 
Suck. 
 
 
Nä, jag svarar att jag studerar som planerat och att det börjar bli lite kallt. Snart är vintern här. 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
img{ border: 0px; }