MANSNYTT

 



Utdrag från Malin Michea som gjort montaget:


"OBS. BILDEN ÄR ETT MONTAGE AV PÅHITTADE NYHETER. TACK OCH FÖRLÅT TILL ALLA SOM FIGURERAR I DEM.
 
Jag gjorde det här kollaget för att belysa vissa saker kring hur kvinnor framställs och talas till i media. Jag har tidigare skrivit om det här. Hur "kvinnonyheter" är en alldeles egen värld av sexualisering med ord och bild, hur mycket kretsar kring utseende och vinklas på olika sätt - oftast med sexanspelningar - för att väcka intresse hos den som scrollar. 
 
Men ytterligare en sak slog mig när jag gjorde den här bilden och försökte få till exakt den ton jag upplever att tidningarna använder sig av när de riktar sig till kvinnor: Hur väldigt speciellt, förmanande, förminskande och fördummande språket är när någonting skrivs om eller för kvinnor, jämfört med män. Det är ett lättsamt och ibland nästan lite flirtigt språk på ytan, men desto mer obehagligt när man synar det i sömmarna. Det är ett språk som på något sätt verkar imitera det hos en "bästa väninna" - om den bästa väninnan vore en ganska elak och förtryckande mobbare som viskade falskt välmenande "goda råd" i ditt öra. Någon som i ena sekunden höjer upp dig, stryker dig över ryggen och får dig att känna dig bra, bara för att i nästa kalla dig ful och värdelös, och honungslent men hotfullt tala om för dig att nu är det bäst att du gör precis som hon säger, annars kommer du alltid att vara en hopplös nolla. 
 
Skäms skäms skäms på dig, kvinna, för allt du inte är. Kvinnonyheter är skuld och skam och hoppsan och oops och pinsamt. Kvinnonyheter är att som kvinna är du eller så har du varit väldigt dålig men nu är du eller så kan du bli mycket bättre."
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
img{ border: 0px; }